| Strona 8   z  11   We wstępie do opisu tradycyjnych zwyczajów i obrzędów ludu  łęczyckiego Jan Piotr Dekowski pisze: „Jak wykazały badania terenowe,  przeprowadzone przez autora i jego żonę w latach 1956-1963, w regionie  łęczyckim stosunkowo najlepiej przetrwały spośród obrzędów dorocznych –  wiosenne i letnie, spośród rodzinnych – wesele.” (Dekowski, Hauke 1981:  261). Szczegółowo omówione są obrzędy doroczne (takie jak zwyczaje  wielkanocne, bożonarodzeniowe i in.) oraz zwyczaje i obrzędy rodzinne.  Najdokładniej opracowane wesele jest podzielone na kolejne etapy  uroczystości, takie jak: zaręczyny,  posługi weselne młodzieży,  zapraszanie gości (czwartkowe i niedzielne), ogrywanie, ubieranie i  przeprowadzanie panny młodej do domu weselnego, błogosławieństwo i  pożegnanie, przed progiem rodzinnym, zachowanie przy stołach  biesiadnych, ceremonie z grochem, ceremonie „kołaczowe”, zbieranie na  czepek, oczepiny, zdawiny i wywoziny. Poszczególne etapy uroczystości są  nie tylko omówione, ale również ilustrowane tekstami piosenek, które im  towarzyszą. Dawne zwyczaje zanikają bądź ewoluują, np. zwyczaj wywozin już w  drugiej połowie XIX i na początku XX wieku miał charakter zabawowy. Już  wówczas dla żartu przebierano się za dziadów bądź za Cyganów, a do wozu,  którym przez całą wieś jechali państwo młodzi z muzykantami,  przywiązywano „krowę, cielę lub psa. Był to symboliczny posag panny  młodej nawiązujący do dawnych przenosin, w czasie których przewożono jej  wiano do domu męża”. (Dekowski, Hauke 1981: 378). O takim zwyczaju,  zwanym przewozinami, jako występującym jeszcze w drugiej połowie XX  wieku opowiedziała p. Teresa Sobczak z Bogdańczewa; informatorka  zaśpiewała też piosenki weselne, zamieszczone na stronie www.gwarypolskie.uw.edu.pl .              |