METATEZA W KASZUBSZCZYŹNIE (przestawka, kasz. 
przestawienié) polega na przestawieniu w wyrazie kolejności głosek lub sylab: a) bezpośrednio ze sobą sąsiadujących (metateza bezpośrednia), np. 
pòwróz ║ 
pòrwóz (Puckie) ║ 
prowóz (Zabory), 
arbata ║ 
rabata (Kępa Żarnowiecka), 
zaradela (Puckie, Zabory) ║ 
razadela (Puckie), b) niesąsiadujących ze sobą (metateza na odległość), np. 
saradela (Gochy) ║ 
saladera (Borowo w Kartuskiem). Jest to proces stosunkowo rzadki, typowy dla gwar, toteż jego rezultaty raczej nie wchodzą do kaszubszczyzny lit. Wyższą frekwencję w kaszubszczyźnie lit. niż w gwarach kasz. ma natomiast brak metatezy ps. grupy 
TǎrT w 
TorT (czyli jedynie jej wzdłużenie w 
TarT). Odczuwanie tego procesu jako cechy typowo kasz. sprawia, że oprócz dawnych, znanych z gwar (zwł. pnkasz., rzadziej śrkasz.) form 
bardawica, 
bardówka ‘brodawka’, 
marwiszcze ‘mrowisko’, 
parmiéń ‘promień’, 
parpac ‘paproć’, 
skarnia ‘skroń’ itp. w twórczości kasz. pisarzy występują neologizmy archaizujące, np. 
barń ‘broń’, 
warbel ‘wróbel’. Natomiast rezultatem traktowania wyrazów z nieprzestawioną grupą 
TarT jako form gwarowych są hiperpoprawne formy 
grónk za 
garnk ‘garnek’, 
grósc za 
garsc ‘garść’ (
hiperyzmy jęz.).